Scopa

 

Met NAPOLITAANSE KAARTEN

De kaarten die je gebruikt voor scopa zijn Napolitaanse kaarten, 40 kaarten in totaal. Deze kaarten hebben net als de klassieke kaarten die je gewend hebt 4 ‘kleuren’, alleen dan iets anders. De kleuren zijn:

  • Munten/zonnetjes (denari)
  • Kelken/bekers (coppe)
  • Sabels/zwaarden (spade)
  • Knuppels (bastoni)

De waarden van de kaarten gaan van 1 tot en met 10. Kaarten 1 t/m 7 kun je eenvoudig herkennen door de symbolen te tellen op de kaart. Daarna komt de 8: de Boer (Fante), de 9: de Ridder (Cavallo) en de 10: de Koning (Re).Met deze kaarten kun je meerdere varianten van scopa spellen. Die je op internet kan vinden maar hier is de uitleg voor de  meest gebruikte versie

 

SPELREGELS en begin  van SCOPA

Scopa betekent bezem in het Italiaans. Het doel van het spel is dan ook om de tafel leeg te vegen of in ieder geval zoveel mogelijk kaarten te verzamelen. Welke precies, dat wordt later duidelijk bij de puntentelling. Je speelt het spel bij voorkeur met 2 of 3 spelers.

Het spel begint met één speler als dealer, die zichzelf en alle andere spelers 3 kaarten geeft. Vervolgens legt hij 4 kaarten open op tafel. De speler rechts van de dealer begint het spel. Let op: als drie of vier Koning kaarten op tafel liggen moet er opnieuw gedeeld en geschud worden het is namelijk onmogelijk om dan een slag te maken .

Het spel is begonnen en de speler die aan de beurt is moet altijd 1 kaart spelen. Hij of zij heeft de volgende keuzes.

 

Keuze 1: een slag maken / kaart(en) van tafel pakken

Een slag kun je maken op twee manieren. De eerste manier is door een kaart te pakken met dezelfde waarde. Bijvoorbeeld: een Munten 3 pakken van tafel pakken, met een Knuppels 3. De tweede manier is door twee of meer kaarten te pakken die opgeteld de waarde hebben van de gespeelde kaart. Bijvoorbeeld een 3 en een 7 van tafel pakken, met een Koning (waarde 10). Het is niet de bedoeling dat je 2 kaarten speelt om een slag te maken bijvoorbeeld je hebt in je hand een munten 5 een knuppels 3 en een kelken 3 op tafel ligt een munten 6 jij pakt de munten 6 met knuppels 3 en kelken 3 dit is niet de bedoeling je mag maar 1 kaart spelen Als je een slag hebt gemaakt leg je de gepakte kaarten, inclusief de kaart die je in je hand had dicht op tafel naast je. Deze kaarten zijn nu uit het spel en blijven dat tot het potje afgelopen is. Let op: de eerste manier (een kaart met dezelfde waarden pakken) gaat altijd voor. Je mag dus niet meerdere kaarten pakken als je ook maar 1 kaart kunt pakken. Anders kun je heel snel de meeste kaarten hebben. Het is verplicht om een slag te maken als dat kan.

 

Keuze 2: een kaart op tafel leggen

Als je met de kaarten die je in je hand hebt geen slag kunt maken, moet je een kaart opleggen naast de andere. Gooi de minst waardevolle kaart weg en zeker niet de kaarten die je veel punten opleveren op het einde. Zie puntentelling voor details.

Als de dealer alle kaarten heeft op gedeeld en alle spelers hun kaarten hebben opgelegd. Dan gaan de kaarten die nog ‘over zijn’ op tafel naar de speler die de laatste slag heeft gemaakt. En dan begint de puntentelling. Let op: het krijgen van de laatste kaarten op tafel telt niet als een Scopa.

 

SCOPA

Een Scopa is een slag waarmee een speler in één keer de hele tafel leeg veegt. Dat wil zeggen: met 1 kaart pakt hij alle kaarten die nog op tafel liggen. Voorbeeld 1: op tafel ligt alleen nog de Munten Boer kaart, de speler die aan de beurt is heeft de Knuppels Boer en maakt een slag. Voorbeeld 2: op tafel ligt een 2, een 3 en een 4 (bij elkaar 9), de speler die aan de beurt is maakt een slag met de Kelken Ridder (waarde 9). In beide manieren blijven er geen kaarten meer over op tafel. De volgende speler die aan de beurt is kan geen slag maken en moet dus een kaart op tafel leggen. Met het grote risico dat de speler na hem/haar makkelijk  weer een Scopa kan maken als hij een kaart van dezelfde waarde heeft.

 

PUNTENTELLING

Als alle kaarten op zijn pakt elke speler zijn/haar stapel met kaarten en gaat hij/zij tellen. In de tabel hieronder zie je de punten die er te verdienen zijn. En hoe je ze berekent.

soort waarde uitleg
scopa 1 punt elke keer als je de tafel leeg veegt krijg je 1 punt
settebello 1 punt "de mooie zeven" is de Munten 7 kaart, de speler met deze kaart krijgt 1 punt
denari 1 punt de speler met de meeste Munten (denari) kaarten krijgt 1 punt
carte 1 punt de speler met de meeste kaarten op het einde krijgt 1 punt
Primiera 1 punt primiera of alternatief primiera lees uitleg hieronder

primiera punt

De primiera bereken je door de beste kaarten van elke speler te nemen. Van de 7 naar de 6 naar de 1 en verder. 

Zeven          = 21 punten
Zes               = 18 punten
Eén               = 16 punten
Vijf               = 15 punten
Vier              = 14 punten
Drie              = 13 punten
Twee            = 12 punten
Koning        = 10 punten

Ridder         = 10 punten

Boer             = 10 punten


Als een speler bijvoorbeeld de Knuppel 7, Kelken 7, de Knuppel 6 en de Kelken 1 heeft, dan is de primiera van deze speler: 21+21+18+16 = 76. Wie de hoogste aantal priemiera punten heeft krijgt dan 1 spelpunt

 

Alternatief primiera punt

Als je Primiera te lastig vindt is er een alternatief. Deze gaat als volgt: in 2 aparte punten: 1 punt voor alle 4 de 7 kaarten, en een punt voor alle 4 de 1 kaarten. Je moet dus alle enen en alle zevens hebben. Voor allebei krijg je 1 losse punt.

 

WINNAAR en eind  VAN HET SPEL

De speler die bij de puntentelling de meeste punten heeft wint de ronde. Officieel is het spel afgelopen als een speler 11 punten in totaal heeft verzameld over meerdere rondes. Maar je kunt natuurlijk ook door blijven tellen. Als het potje is afgelopen en niemand wint is de speler rechts van de dealer de nieuwe dealer van het nieuwe potje.

 

Scopa voor 4 personen

Doel van het spel:

Eigenlijk is het doel van het spel hetzelfde als bij het spel voor 2 of 3 personen. Alleen moet je nu samen met je partner, degene die tegenover je zit en waarmee je samen speelt, proberen zoveel mogelijk punten te halen. Als je niet in teams wil hoeft dat niet

Het spelen van het spel:

Weer schud je de kaarten maar nu geef je per persoon 10 kaarten. Zodat de kaarten   nu op zijn dus je hoeft geen stapel meer te maken en ook geen kaarten meer van de stapel te pakken. En geen kaarten in het midden te leggen de eerste die speelt moet zozo een kaart leggen omdat hij/zij geen slag kan maken  Verder speel je alles hetzelfde en je speelt samen met degene die tegenover je zit, dat verandert niet zoveel, behalve dat je je tactiek kan aanpassen op je partner en dat je de punten van jou en je partner optelt (Als je met teams speelt).

 

TIPS OM TE WINNEN

  • Als het kan, laat dan nooit minder dan de som van 10 op tafel liggen. Bijvoorbeeld: op tafel ligt een 3, een 4 en een 1. Gooi dan een kaart hoger dan 2 weg, zodat de volgende speler niet een scopa kan maken met een Koning.
  • Gooi niet onnodig waardevolle kaarten weg, zoals Munten kaarten (zeker niet de Settebello!) of kaarten die veel waarde hebben voor de primieria (vooral de zevens).
  • Let op welke kaarten er al uit het spel zijn. Handig als je bijvoorbeeld na een scopa aan de beurt bent en op een lege tafel een kaart moet leggen.

 

Geschiedenis

Scopa was in de 18e eeuw al wijdverspreid door Italië, maar er is geen eerder bewijs van het ontstaan van het spel. Pas aan het eind van de 15e eeuw werden de zogeheten Franse speelkaarten, met ruiten, klaveren, schoppen en harten, in Italia geïntroduceerd. Misschien is dat de reden dat er nog heel veel met de traditionele, Italiaanse, kaarten wordt gespeeld. Het bekendste spel dat met de traditionele Italiaanse kaartenstok wordt gespeeld is scopa, letterlijk bezem. Dit spel is ongeveer 400 jaar oud, misschien nog wel ouder, en kent verschillende varianten. De eenvoudigste versie is de klassieke scopa of scopetta.

 

De Italiaanse kaartenstok is gebaseerd op de tarotkaarten en heeft 4 ‘kleuren’: bastoni, coppe, denari e spade, knuppels, bekers, munten en zwaarden. Italia kent officieel 16 regionale versies van deze kaartenstok. De varianten uit het Noorden en Zuiden van Italia verschillen het sterkst van elkaar. De Zuid-Italiaanse variant is beïnvloed door de Spaanse kaarten, die circuleerden ten tijde van de Spaanse overheersing van Zuid Italia.